Mik azok a fontos szempontok, amiket figyelembe kell venned a weboldal elkészítéséről szóló árajánlatok összehasonlítása esetén?
Amikor webfejlesztőt keresel leendő weboldalad elkészítéséhez, akkor a 30.000 Ft-os indulóártól kezdődően a több millió Ft-os webfejlesztő árajánlatig mozoghat az a bizonyos skála. De vajon melyiket érdemes választanod, és miért lehet ekkora a különbség a weboldalak árazásában?
1. Csak internetes jelenlét vagy bevételtermelő weboldal?
Ha befektetsz egy weboldalba, ami a marketinged fontos része lesz a jövőben, akkor nem elegendő cél az, hogy „elkészüljön végre”. Hiszen valójában ez csak a nulladik lépcsőfok lesz. Ha elkészül a weboldalad, akkor elindul egy folyamatosan (a nap 24 órájában) működő marketingeszközöd, ami a vállalkozásod bevételeit jelentősen meg tudja majd emelni. Persze csak abban az esetben, ha ezt a honlapot hozzáértéssel tervezik és építik fel Neked. Tehát már maga a tervezés, és az ezt megelőző igényfelmérés, cégmonitorozás is jelentős mennyiségű munkaórát vesz majd igénybe a webfejlesztő számára, ha bevételt is elvársz majd a weboldaladtól.
2. Funkcionalitás: mire legyen alkalmas a weboldal?
Milyen funkciókat szeretnél használni a honlapodon? Időpontfoglalás, termékértékesítés, online oktatás, szakmai blog vagy csupán a számod és az email címed fog megjelenni rajta? Ez utóbbi esetben nyilván olcsó lesz, de nem is fog bevételt termelni csupán csak a létezésének köszönhetően…

3. Keresőoptimalizálás „mélysége”
A weblapkészítésről szóló árajánlatok ma már szinte kivétel nélkül tartalmazzák a keresőoptimalizálást, mint szolgáltatást. Ez nem véletlen, hiszen SEO (Search Engine Optimization) nélkül nincs sok értelme weboldalt készíttetni. Annak ellenére, hogy elvileg a legtöbb árajánlat tartalmazza ezt a szolgáltatást, a magyar weboldalak még igen ritkán nevezhetőek Google-re optimalizáltnak. Ez azért lehetséges, mert a jó minőségű keresőoptimalizálás sok esetben nagyságrendileg akkora munkát igényel, mint maga a weboldal elkészítése. Amire a legtöbb webfejlesztőnek sem ideje, sem aktualizált tudása nincs. Az alapszintű technikai keresőoptimalizálási beállításokat elvégzik (általában), és ezzel ez a szolgáltatás kipipálva.
A naprakész SEO szaktudással elvégzett keresőoptimalizálást ugyanis egy weboldal esetében sem lehet elvégezni a weboldal készítése során azonnal. 6-12 hónapos folyamatos monitorozásra és ehhez kapcsolódó további fejlesztésekre és tartalomgyártásra van ahhoz szükség, hogy elmondhassuk, hogy egy weboldal valóban keresőoptimalizált.
4. Felhasználói élmény és a látogató böngészési útvonalának megtervezése
Elkészítsem a weboldalt, ahogy Te kéred tőlem (mert például Neked az Apple oldalán lévő megoldások tetszenének)? Vagy inkább megtervezzem olyannak, ami a Te vállalkozásod célcsoportjának lesz tökéletes? Mert el tud majd rajta könnyen igazodni. Mert tetszik neki. És mert érteni fogja, hogy mire kell kattintania, ha rendelni szeretne és hol találja meg a számára fontos információkat.
Ahhoz, hogy a honlapod letisztult, átlátható és egyértelműen kezelhető legyen a Te célközönségednek, ahhoz át kell látnom a vállalkozásod működését, megismernem a termékedet, szolgáltatásodat és célcsoportodat. Ha nem az előző ügyfelemnél bevált „cuccot” akarom a Te weblapodon is elsütni, akkor ez szintén egy több munkaórát igénybe vevő „ismerkedési” folyamat lesz.
Akkor ami olcsó, az nem is lehet jó?
Nem. Ami most olcsó, az később majd még sokkal többe fog kerülni, mint amennyi most lenne, ha rögtön elsőre „rendesen” készítenénk el. Csak akkor válaszd az olcsó weboldalkészítést, ha ezzel tisztában vagy. És akkor később nem kell mérgesnek lenned a webesre, hogy miért nem történt eddig semmi, miért nem hoz ügyfelet a honlapod. Hiszen tudni fogod, hogy azért olcsó, mert most még nincs benne az a rengeteg lehetőség, amivel el tudnád érni, hogy jó befektetéssé váljon vállalkozásod számára.
A weboldal csak az egyik összetevője lesz vállalkozásod sikeres online jelenlétének. Ha szeretnéd átlátni, hogy milyen eszközök állnak még rendelkezésedre az új ügyfelek online eléréséhez, akkor ezt az összefoglaló cikket érdemes elolvasnod: Útmutató vállalkozásod online jelenlétéhez