Tartalom:
- Hol tart most az online oktatás iránti kereslet?
- Milyen előnyei vannak az online tananyagoknak az oktató, edző számára?
- Hogyan tervezd meg az online képzéseid, edzéseid anyagát?
- Online tananyagaid létrehozása
- Az ideális platform kiválasztása: gondolkozz saját márkában!
- Hogyan épüljön fel az online tanfolyamokat értékesítő weboldalad? A legfontosabb 10 pont
- Folyamatos marketing = folyamatosan növekvő bevételek
- Összegzés
Az online tanfolyamok és edzések népszerűsége napról napra növekszik, és egyre több edző és oktató tapasztalja meg az internetes jelenlét előnyeit. Ha szeretnéd kihasználni ezt a trendet, és pénzt keresni az online képzéseiden keresztül, akkor érdemes alaposan megismerkedned a lehetőségekkel. Az alábbiakban részletes útmutatót találsz, amely segíteni fog Téged az online tanfolyamok elindításában.
Hol tart most az online oktatás iránti kereslet?
A pandémia által generált helyzet új igényeket teremtett az oktatás és a hobbi sportolás terültén. Az online edzések és nyelvtanfolyamok már előtte is terjedőben voltak ugyan, de az emberek 2020-21-ben kénytelenek voltak olyan területeken is online módszerekre átállni, ahol korábban még nem is tervezték ezt. Az átállás talán nem volt zökkenőmentes, de az azóta már egyértelműen kimutatott, hogy jelenősen megnőtt az online oktatási weboldalak száma, és az akkor online csomagokat vásárlók száma a feloldások után sem esett vissza. Az emberek megérezték az online tanulás és edzés előnyeit, és már kifejezetten keresik ennek lehetőségét.
Milyen előnyei vannak az online tananyagoknak az oktató, edző számára?
- Passzív jövedelem: Az online kurzusok lehetőséget adnak arra, hogy egy jól megtervezett tananyag folyamatosan jövedelmet generáljon, a jelenléted nélkül.
- Növekvő résztvevőszám: Ahogy egyre sikeresebbé válik a tanfolyamod, bármilyen mennyiségű embert el tudsz érni, hiszen a folyamatokat teljes mértékben automatizálni tudod.
- Költséghatékonyság: Az online oktatás hosszútávon alacsonyabb fenntartási költségekkel jár, mint a hagyományos tanfolyamok, hiszen nem szükséges a helyszín és a fizikai anyagok biztosítása. A folyamatosan növekvő bevételeidhez képest a kiadásaid arányaiban egyre kisebbek lesznek.
- Globális elérhetőség: Az online tanfolyamaid segítségével a célközönségedet akár különböző országokban is elérheted, így jelentős bővülést érhetsz el a potenciális vásárlók körében.
- Bármikor elérhető: Az online formában végezhető tanfolyamok időben is rugalmasan elérhetőek, így a résztvevők a saját időbeosztásuk szerint tanulhatnak. Ez szintén jelentősen szélesíti a célközönséged méretét.
Hogyan tervezd meg az online képzéseid, edzéseid anyagát?
- Téma kiválasztása: Mi az, amiben szakértő vagy? Milyen igények léteznek ezen a szakterületen jelenleg a piacon? Érdemes erről megkérdezned jelenlegi tanítványaidat, ismerőseidet, hogy milyen témájú és milyen jellegű anyagokat használnának szívesen a jövőbeni online felületeden. Illetve az ötleteid jelenlegi kínálatával (vagyis a versenytársakkal) is célszerű megismerkedned.
- Célközönség pontosítása: Minél pontosabban le tudod szűkíteni a célközönségedet egy-egy tanfolyam esetében, annál egyszerűbb lesz a tananyagok összeállítása számukra. Érdemes korosztály, végzettség, családi állapot, anyagi helyzet stb. alapján is gondolkodni az ideális vásárlóid személyéről.
- Tanulási célok meghatározása: Mit szeretnél, hogy a résztvevők elérjenek a tanfolyam végére? Miben különbözik ez az eredmény más hasonló tanfolyamok ígéretétől? Itt konkrét célokat fogalmazz meg, amelyek elérhetőek.
- Értékesítési módozatok: érdemes kialakítanod több termékmódozatot, részben a képzéseid tematikája alapján, részben az értékesítési modellek alapján. Gondolkodhatsz például
- egymásra épülő tanfolyamokban (kezdőtől a haladóig) vagy
- egyedi (tematikus) csomagokban (hasizom vagy teljes test edzése) vagy
- értékesítési tölcsérben (ingyenes belépő termék pl. egy webinár formájában, majd erre a témára felépítve egyre növekvő árkategóriájú termékek “sorozata”)
- Árazás kialakítása: Olyan egyedi csomagok összeállítására törekedj, amelyek nem összehasonlíthatóak egyéb oktatók, edzők termékeivel, azáltal elkerülheted az árversenyt, egyedi árakat határozhatsz meg.
Online tananyagaid létrehozása
- Tematika kidolgozása: Készíts egy részletes tervet, ami tartalmazza a modulokat és leckéket.
- Tananyag részletezése: Az egyes leckék címein túl tervezd meg azt is, hogy milyen formátumú anyagokat fognak tartalmazni az egyes leckék.
- Interaktív elemek integrálása a tanfolyam anyagába:
- Videók: Készíts rövid videós anyagokat, amelyeken bemutatod az elméletet a gyakorlatban. (TIPP: Azok a videók kötik le jobban a tanulók figyelmét, amelyeken az oktató is látható. TIPP2: A stúdió körülmények között felvett videók nem népszerűbbek, mint a hagyományos “otthon készült” felvételek.)
- Kvízek: Egy-egy témakör lezárásaként a résztvevők tudását kvízek segítségével ellenőrizheted.
- Közösségi média csoportok: Tematikus csoportokat üzemeltethetsz a különböző tanfolyamaidban résztvevők számára. Illetve alkalmazhatsz olyan zárt csoportokat, ahová csak a “végzett” hallgatóidat engeded be, számukra osztasz meg különleges tartalmakat.
- Gamifikáció: Pontok gyűjtésére és mérföldkövek elérésére ösztönözheted a tanulókat, és indíthatsz különböző témájú kihívásokat is. Mindezekkel fenntarthatod a résztvevők motivációját, segítve őket a rendszeres feladatvégzés szokásának kialakításában, ezáltal a folyamatos fejlődésben is.
Az ideális platform kiválasztása: gondolkozz saját márkában!
Ha színvonalas saját márkát szeretnél kialakítani az online képzéseid számára (ki ne törekedne erre?), akkor fontos már a kezdetektől egy hosszútávon is eredményes megoldásban gondolkodnod. Ehhez a szaktudásodon és az időbefektetéseden kívül szükséged lesz egy kisebb kezdeti befektetésre is.
Így már a kezdetektől komoly szándékot és magas minőséget sugározhatsz a leendő ügyfeleid felé. Ehhez pedig egy saját weboldal kialakítása az egyedüli útvonalad. Ahol a tanfolyamaid számát, felépítését, marketingjét stb. teljes mértékben a saját igényeidre szabhatod.
- Személyre szabott dizájn: Készíthetsz olyan felületet, ami tükrözi a márkád arculatát, ezzel is növelve a márkád hitelességét.
- Könnyű navigálás: Könnyen érthető menüpontokkal és oldal elrendezésekkel egyszerűvé teheted a látogatóid útvonalát a vásárlóvá válás folyamatában, anélkül, hogy egyéb (bérelt) platformokra kellene őket elnavigálnod.
- Bankkártyás fizetés: Online fizetési lehetőségekkel gyors és egyszerű vásárlást teszel lehetővé az érdeklődők számára.
- Landing oldalak: külön hirdetési célra kialakított aloldalakkal segítheted a látogatóid fókuszát a hirdetésed tárgyán (a konkrét tanfolyamon vagy belépő terméken) tartani, egyéb felesleges tartalmak elrejtése által.
- Automatizmusok: Olyan automata értékesítési és uránkövetési rendszereket alakíthatsz ki, amelyek elősegítik a magasabb konverzió számot vagy az újraértékesítést a már meglévő ügyfeleid számára.
Hogyan épüljön fel az online tanfolyamokat értékesítő weboldalad? A legfontosabb 10 pont.
- Egyszerű menüsor: A weboldal menüje legyen átgondolt és logikus. Fontos, hogy a látogatóid fejével gondold át, ne saját magadból indulj ki.
- Letisztult webdizájn: Egy online képzéseket értékesítő weboldal célja a szakmaiság és a megbízhatóság sugárzása, az értékteremtés. Ehhez mindenképpen egy jól átlátható és egyszerű megjelenést kell alkalmaznod. Ne ragaszkodj a világmárkák által használt legtrendibb webdizájnokhoz.
- Bemutatkozó oldal: Azt az oldalt, ahol “megmutatod magadat” merd olyanra alakítani, amilyen valójában vagy. Ne legyen sablonos a szövege, ez nem egy önéletrajz. Az érdeklődők az emberi mivoltodra kíváncsiak. Azt akarják tudni, hogy hosszútávon tudnak-e együttműködni Veled, tanulni és fejlődni a segítséged által, azonosulni azokkal az értékeiddel, amiket a tananyagaid képviselnek. És tegyél fel minimum egy olyan fotót erre az oldalra, amin Te vagy rajta.
- Átgondolt vásárlói útvonal: Weboldalad eredményének egyik kulcspontja az lesz, hogy hatékonyan tudod-e navigálni az oldaladra érkező látogatókat. Melyik aloldalra fognak megérkezni? Onnan hová szeretnéd őket továbbirányítani? Ezt milyen eszközökkel tudod elérni? Majd a működés során az eredményeket milyen eszközzel tudod analizálni, hogy megtaláld a gyenge pontot, ahol esetleg elveszíted az érdeklődést, és nem mennek tovább a folyamatban? Ezek meghatározó kérdések az bevételeid szempontjából.
- Keresőszavak kutatása: A kulcsszókutatás lesz a második alappillére a sikerednek. Ha beéred 5-10 kulcsszóval, amire szeretnél megjelenni a Google-ben, akkor ezt elérheted súlyos százezrek-milliók kifizetésével a hirdetési kampányaidban. Ha inkább mélyre ásol, és a témád szakértőjeként szeretnéd pozicionálni magadat a látogatóid szemében, akkor jöhet a kulcsszókutatás és a keresőoptimalizálás eszközrendszere. A témádhoz kapcsolódó 100-200-500 kulcsszó segíteni fog Neked abban, hogy releváns tartalmakat készíts a témád iránt érdeklődő látogatók számára. Így elérheted, hogy szinte bármire rákeresnek az adott témában, a weboldalad előkelő helyeken fog megjelenni számukra.
- Szakmai blog: Az általad megírt érdekes és tájékoztató jellegű tartalmak segítenek a szakértői megítélésedben. A cikkek témáját a kulcsszókutatás alapján és az érdeklődői visszajelzések alapján érdemes összeállítanod. Fontos lesz a témák szerinti kategorizálás, ahol szintén a kulcsszókutatás eredményeit érdemes figyelembe venned.
- Landing oldalak: Ezeket az oldalakat tudod a hirdetéseidben felhasználni (ha a hirdetésre kattintanak, akkor ez az oldal jelenik meg). Kizárólag az értékesítést támogató tartalmakat jelenítjük meg a landing oldalaidon, amik elolvasása után a látogatónak egyetlen teendője marad: jelentkezik/megadja az email címét/kitölt egy űrlapot stb (amit szeretnél elérni az adott kampány során). Ezért ezeken az oldalakon nem használunk figyelemelterelő elemeket, például nincs rajta még menü és lábléc sem. A landing oldalt tehát igen precízen kell tematizálni és megtervezni, hogy minden fontos részletet tartalmazzon és vásárlásra ösztönző legyen.
- Gyors tartalombetöltés: A videós és képi megjelenésű tananyagaid jelentősen lelassíthatják az oldal betöltési idejét, ha nem megfelelően helyezed el az oldalon. A lassan betöltődő tartalmak miatt pedig sok látogatót veszíthetsz, akik egyszerűen nem fogják kivárni a videó elindulását. Ezért érdemes egy megbízható külső szolgáltatatót választani a videók kezelésére, a képeket pedig megfelelően optimalizálni a megjelenés szempontjából (is).
- Visszatérő ügyfelek vásárlásra ösztönzése: Email automatizmusokkal és a hirdetéseid célközönségének pontos meghatározásával jelentősen csökkenteni tudod a marketing kiadásaidat. Így az egy ügyfélre eső hirdetési költséged a töredékére eshet.
- Közösségi média: Kapcsold össze a weboldalt a közösségi platformjaiddal (Facebook, Instagram, TikTok stb.) Ezek a felületek egyértelműen növelik a weboldal megbízhatóságát a Google számára. És ma már megkerülhetetlenek a tanfolyamaid népszerűsítése, értékesítése szempontjából is. Ha megbízható saját márkában gondolkozol, akkor nem hagyhatod ki, akkor sem, ha Te magad nem vagy ezen portálok használója.
Folyamatos marketing = folyamatosan növekvő bevételek
Íme néhány olyan marketing eszköz (a teljesség igénye nélkül), amelyek az induláskor többnyire ingyenesen is használhatóak, illetve Te határozhatod meg a befektetett összeg mértékét.
- Közösségi média: Használj különböző platformokat (Facebook, Instagram, TikTok) a tanfolyamaid népszerűsítésére. Készíts vonzó tartalmakat, amelyek felkeltik az érdeklődést.
- Email marketing: Indíts hírlevél kampányt, hogy tájékoztasd a potenciális érdeklődőidet az új tanfolyamaidról és az akcióidról. Legyen egy bevezető (ingyenes) terméked, amelyhez email cím megadása után adsz hozzáférést. Ezáltal egy számodra releváns közönségnek tudod elküldeni az automatizált e-maileket.
- Szakmai blog: Írj a szakterületeddel kapcsolatos cikkeket, amelyek felkeltik az érdeklődést a tudásod és ezáltal a kínált tanfolyamaid iránt. A cikkek írásakor használd a fent említett kulcsszókutatást és alkalmazd a keresőoptimalizálási praktikákat, hogy írásaid elérjék a számodra releváns kereső közönséget, ezzel minimalizálhatod a hirdetési költségeidet .
Összegzés
Az online tanfolyamok indítása remek lehetőség a szaktudásod szélesebb körű megismertetésére, egy saját márka kialakítására és az eddigieken felüli extra jövedelemszerzésre. A fent felsorolt lépések követésével a saját weboldalad egy tökéletes platform lesz ahhoz, hogy maximálisan ki tudd használni a sikeres online képzéseket szakmai képzettségedben rejlő lehetőségeidet. Vágj bele és tapasztald meg, hogy a tudásod milyen széles rétegeket érhet el! Ha gondolod, szívesen segítek a weboldal elkészítésében! 🙂