Avagy: Hogyan kommunikálj hatékonyan a weboldaladon keresztül?
A weboldal elkészülte önmagában sajnos nem hoz eredményt a vállalkozásodnak. Hatékony kommunikációval viszont bizalmat tudsz építeni a látogatóidban és elérheted, hogy Téged válasszanak. Egy jól megírt weboldal ugyanis nem csak tájékoztatja, hanem meggyőzi és cselekvésre is ösztönzi a leendő ügyfeleidet. Ebben a cikkben tippeket szeretnék adni Neked, hogy hogyan írhatsz meggyőző szövegeket a weboldaladra, hogy új ügyfelekre tehess szert.
A célközönség meghatározása
Hatékony kommunikációd alapja a célközönséged pontos meghatározása lesz. Ismerned kell, kik azok, akiknek az üzenetet szánod, Milyen problémákat próbálnak megoldani, és milyen megoldásokat keresnek ezekre a problémákra. Ez fog segíteni, hogy releváns tartalmat nyújts, ami valódi értéket képvisel a látogatóid számára. Erről a témáról ez a cikkem szól részletesebben: Útmutató weboldalad célközönségének pontos meghatározásához

Az üzenet legyen jól érthető és egyértelmű
Weboldalad szövegeivel egyértelműségre és könnyen érthetőségre kell törekedned, hogy minden olyan érdeklődő számára tiszta legyen az üzeneted, akik még csak ismerkednek a szolgáltatásoddal vagy termékeddel. Az alábbi szempontokra mindenképpen érdemes figyelned a szövegírás során:
- Kerüld a szakkifejezéseket
- A szakkifejezések, szakzsargonok zavaróak lehetnek az átlagos olvasó számára, hiszen azt érzékeltetik vele, hogy a weboldal nem neki szól, szakértőbb közönséget céloz meg.
- Törekedj arra, hogy ha szükséges szakkifejezéseket használnod, akkor ezeket egyszerűen és közérthetően magyarázd el, hogy a látogatók ne érezzék magukat kizárva.
- Az egyszerűbb megfogalmazás szélesebb közönség számára tud segítséget nyújtani.
- A cél az, hogy minden látogató, függetlenül szakmai hátterétől, könnyedén megértse az üzenetet.
- Világos és konkrét kommunikáció
- A világos és konkrét kommunikáció kulcsa a rövid, tömör mondatok használata.
- Kerüld a felesleges körmondatokat. Ami egy élő beszélgetés során könnyen értelmezhető, az olvasva már nehézkessé válhat. Eltérítheti a látogató figyelmét a lényegről. Tehát használj inkább rövid mondatokat.
- Adj pontos információkat, ne köntörfalazz. Így fogja tudni az olvasód megérteni az üzenetet.
- Használj közvetlen hangnemű megfogalmazást, ez nem egy üzleti levél. A cél az, hogy kapcsolatot teremts a látogatóval és bizalmat sugározz az üzeneteddel.
- Egyszerűség és tisztaság
- Az egyszerűség itt nem felületességet jelent. Inkább lényegre törő és érthető megfogalmazást.
- Törekedj a folyamataid és az ajánlataid korrekt és érthető ismertetésére. Ezzel elkerülheted a félreértéseket.
- Kerüld a túl sok marketing „lózungot”, ködösítést. Ezek helyett az egyértelmű felhívásokat használd.
- A tartalmat érdemes jól strukturáltan felépítened. A bekezdések és a kiemelések (pl. félkövér vagy dőlt betűk) használata segít az olvasók figyelmének fenntartásában.
- A weboldal elrendezése legyen letisztult. A felesleges vagy nem jó helyen használt dizájn elemek sokszor csak nehezítik a fontos információkra koncentrálást.
- Koncepció az üzeneteidben
- A weboldal minden része ugyanazt a kommunikációs stílust kövesse.
- Az eltérő hangnemek és stílusok zavaróak lehetnek. (Például ha egyszer tegeződsz, máskor magázódsz.)
- Az elnevezések, amiket használsz, legyenek azonosak a weboldal egészén. Például a szolgáltatás csomagod elnevezése következetesen ugyanaz legyen minden felületen, űrlapon stb. Így az olvasó könnyebben tud tájékozódni.
- Ellenőrizd, hogy a különböző oldalakon és szekciókon átívelő üzenetek összhangban vannak-e, és erősítik-e egymást.
- A lényegre összpontosítás
- Mindig tartsd szem előtt az adott aloldalad, cikked célját, ne kalandozz el a szövegírás során.
- Kerüld az irreleváns tartalmakat, amelyek eltéríthetik az olvasók figyelmét a fő üzenetedről.
- A túl sok információ egyszerre inkább ártalmas, mint hasznos. Csak a legfontosabb mondandódra összpontosíts.
- Használj listákat azoknak az információknak a hangsúlyozására, amelyeket a legfontosabbnak tartasz.

Egyértelmű és meggyőző cselekvésre ösztönző gombok
A weboldal cselekvésre ösztönző részeit angolul Call-to-Action-nek hívjuk (CTA). Ezek azok a gombok vagy linkek, amelyek arra ösztönzik a látogatókat, hogy tegyenek valamit, legyen az termék megvásárlása, szolgáltatásra való jelentkezés, vagy érdeklődési űrlap kitöltése. Ezek a felhívások azonban csak akkor működnek hatékonyan, ha odaillő megfogalmazást használsz és egyértelműen, röviden elmondod, hogy ezen a ponton mit tegyen az olvasó. Például „Regisztrálj most!” vagy „Kérj ajánlatot!”. Semmiképpen se felejtsd ott a gomb angol verzióját (bizony, ez sajnos gyakori a különböző sablonok használata során).
A bizalom és hitelesség építése
Írj minél több szakértői tartalmat a blogodba. Tanulmányokat, referenciákat, amik alátámasztják a szakmai hitelességedet. Merd megmutatni a sikereidet és az ügyfeleid elégedettségét. Lehetőség szerint – ha a témád megengedi – használj teljes neveket, fényképeket az ügyfélvéleményekben.

Összegzés
A vállalkozás online sikerében döntő szerepet játszik a weboldal. A fent említett pontok figyelembe vételével a kommunikációd eredményes lesz, és a weboldal valóban hatékonyan fogja tudni építeni az ügyfélkörödet. Arra viszont érdemes mindig időt szánnod, hogy a weboldal tartalma folyamatosan bővüljön az aktuális információkkal, cikkekkel és véleményekkel. Hiszen így érhető el, hogy az oldalra érkező látogatók mindig értékes tartalmakkal találkozhassanak.