A weboldalad jövőbeni sikerének egyik kulcsa egyértelműen a kulcsszókutatás lesz. De miért is olyan fontos ez a folyamat? És hogyan lehet kellően alaposan elvégezni? Ebben a cikkben szeretném megmutatni Neked a kulcsszókutatás folyamatát, illetve előzetesen megemlítem majd a leggyakoribb felhasználói szándékokat is, amelyeket figyelembe kell venned, mielőtt weboldalad tartalmát elkészíted. Szó lesz arról is, hogy mi az a konverzió, és hogy milyen típusú kulcsszavak eredményezhetik a nagyobb konverziót. Valamint mutatok néhány ingyenes eszközt, amelyek segíthetnek Téged a kulcsszókutatásban.
Miért van szükség kulcsszókutatásra?
Ha ismered azokat a kulcsszavakat, amelyekre a potenciális ügyfeleid keresnek, akkor sokkal könnyebben tudod őket elérni weboldalad tartalmával. Hiszen akkor tudsz olyan tartalmakat készíteni, amikre ők ténylegesen kíváncsiak lesznek, és kattintani is fognak rá. A kulcsszókutatás pedig az első lépés lesz ahhoz, hogy a weboldalad tartalmát eredményesen tudd megírni, majd keresőoptimalizálni.
A kulcsszókutatás jelentősége:
- Látogatók bevonzása: Csak a megfelelő kulcsszavakra fókuszálva fogsz tudni a Google-ben magasabb helyezést elérni, és ezáltal tud majd több látogató érkezni a weboldaladra.
- Célzott tartalom: Segít megérteni, milyen témák iránt érdeklődik a célközönséged, így releváns tartalmat készíthetsz számukra.
- Versenyelőny: A versenytársak kulcsszóstratégiájának megismerésével felkészültebb leszel, és előnyre is szert tehetsz.

A kulcsszókutatás hatása a weboldal sikerére
A jól megválasztott kulcsszavak az oldalad látogatottságát jelentősen növelni fogják. Emellett pedig pontosan azokat az embereket érheted így el, akik nagyobb valószínűséggel érdeklődnek a termékeid, szolgáltatásaid iránt.
A keresési szándékok megértése
Ahhoz, hogy a kulcsszókutatásod pontos eredményeket hozzon, fontos megismerned a felhasználók különböző keresési szándékait, amikkel az egyes kulcsszavakat használják. Ez így első hangzásra bonyolultnak tűnhet, de a legegyszerűbb csoportosítást fogom most megmutatni, amivel biztosan érthetővé fog válni.
A felhasználók keresési szándékainak csoportosítása:
- Információs célú keresések: Az olvasó „csak” információt keres egy adott témában. A keresések 70-90%-a tartozik ebbe a csoportba.
- Navigációs célú keresések: A felhasználó egy konkrét weboldalt keres fel.
- Tranzakciós célú keresések: Amikor a keresés célja egy konkrét vásárlás vagy időpontegyeztetés stb.
Az egyes felhasználói szándékhoz tartozó kulcsszavakat felismerve fogod tudni a weboldal tartalmát a lehető legjobban a látogatói igényekhez igazítani. Például ha információt keresnek egy adott kulcsszó beírásával, akkor Te lehetőleg ne jelenj meg arra a kulcsszóra egy termékoldallal, mert az gyors visszakattintást fog eredményezni, amivel csak ártani fogsz az oldal rangsorolásának.
Mi az a konverzió?
Konverzió alatt egy weboldal látogatójának cselekvésre való ösztönzését értjük, például vásárlás, kapcsolatfelvétel, vagy feliratkozás. Tehát amikor a látogatásának érezhető eredménye lesz a Te üzleted szempontjából. Az pedig általánosságban meghatározható, hogy milyen kulcsszavak fognak nagyobb valószínűséggel konverziót generálni a weboldalon.

Kulcsszavak típusai és hatásuk a konverzióra (az eredményekre):
- Head kulcsszavak: 1-2 szóból álló kulcsszavak, amikre a legnagyobb verseny van minden területen. Általában ezek azok a szavak, amikre „csak” információs céllal keresnek a felhasználók. Úgy is mondhatjuk, hogy ilyenkor még nem igazán tudják, hogy mit akarnak majd végül vásárolni, csak tájékozódnak.
- Body (medium-tail) kulcsszavak: Általános, gyakran 2-3 szóból álló kifejezések, melyek széles témakört fednek le. Ezekre már kisebb a verseny, és már hozhatnak igen jó arányú konverziókat, hiszen már pontosabban tudják a felhasználók, hogy mit keresnek.
- Long-tail kulcsszavak: Hosszabb, specifikusabb kifejezések, amelyek már teljesen pontos szándékot jelölnek meg. Bár ezekre a kulcsszavakra lényegesen kisebb a keresések mennyisége egy hónap alatt, mégis ebben az esetben érhető el a legmagasabb konverziós arány.
Egy konkrét példán bemutatva: Amikor én futócipőt keresek magamnak, akkor elsőre csak ennyit írok be a keresőbe: „női futócipő”. És elkezdődik a nézelődés. Amikor már jobban elmerülök a témában, akkor megnézek például egy ilyen keresést: „női futócipő összehasonlítások” vagy „legkedveltebb női futócipők”. Aztán amikor már tájékozott leszek a témában, akkor tisztul a kép, hogy mit is szeretnék pontosan megvásárolni: „mizuno női futócipő aszfaltra”. Ekkor válok a leginkább nyitottá arra, hogy pénzt költsek.
Vagyis a long-tail kulcsszavak gyakran magasabb konverziós eredményeket hoznak, mivel pontosabban célozzák meg a felhasználók szándékait. (TIPP: ne égesd el tehát a „head” kulcsszavakra a hirdetési büdzsédet!)

Kulcsszó stratégia új weboldalak számára
Amikor új weboldalt indítasz, különösen fontos, hogy alaposan megtervezd a kulcsszóstratégiádat. Hogyan érdemes kiválasztanod a legmegfelelőbb kulcsszavakat, amelyek valóban segítenek, hogy a weboldalad egyre jobban láthatósvá váljon? Mondok pár ötletet!
A kulcsszavak kiválasztásának alapelvei új weboldalak esetében:
- Mindig a long-tail kulcsszavakkal kezdj! Ezek a specifikus, hosszabb kulcsszavak ugyanis kisebb versenyt jelentenek, könnyebb előre sorolódnod egy szakmailag értékes tartalommal. És ezek azok a kulcsszavak, amire általában a legnagyobb konkurens oldalak nem céloznak (még), mert nekik enélkül is előkelő helyük van már a találati listákon (hiszen lehet, hogy több éves előnyük van az online világban Hozzád viszonyítva).
- Fókuszálj a relevanciára: Csak olyan kulcsszavakat válassz, amelyek valóban szorosan kapcsolódnak a weboldalad tartalmához, kínálatához. Ne lövöldözz össze-vissza. A kevesebb több elv itt is érvényesül!
- Használd ki a lokális kulcsszavak előnyeit: Ha helyi üzleted van, akkor be kell építened a helyi keresési kifejezéseket is a kulcsszóstratégiádba. Pl. fodrász XIII. kerület, autószerelő Kecskemét stb.
Ingyenes eszközök a kulcsszókutatáshoz
A kulcsszókutatás nem csak a kulcsszavak listázásáról fog szólni. A kutatásod során meg kell ugyanis ismerned pontosan a piacodat, a versenytársaidat és a célközönségedet. Ezek együttesen fogják a kulcsszókutatástól elvárt eredményt meghozni.
Maga a kulcsszókutatás nem igényel feltétlenül anyagi befektetést. Számos ingyenes eszköz áll rendelkezésre, amelyek segíthetnek a kulcsszókutatásban és a SEO stratégiád kialakításában. (Viszont arra számítanod kell, hogy ez egy igen hosszú és összetett munka lesz!)
Népszerű ingyenes kulcsszókutatást segítő eszközök:
- Keyword Tool: Ez az eszköz 30 napos ingyenes verziót kínál, segít felfedezni új kulcsszavakat és megmutatja a keresési gyakoriságukat.
- Ubersuggest: Ez az eszköz ugyan csak 7 napos próbaverziót ajánl, viszont az ingyenes verzióval is tudsz kulcsszó ötleteket keresni, illetve meg tudod nézni a versenytársaid kulcsszavait, amire ők már szerepelnek a találati listákon.
- Google Ads: Bár a felsorolás végére hagytam, mégis ez az eszköz lesz Számodra a leginkább használható, ha kulcsszavak után szeretnél kutatni. Hiszen amíg nem adsz fel hirdetést, addig is tudod használni a GoogleAds kulcsszótervező eszközét, ahol láthatod a keresések gyakoriságát és a verseny mértékét is egy-egy kulcsszóra.

A kulcsszókutatás lépései
A kulcsszókutatás tehát egy igen összetett folyamat. Célszerű a weboldalad elindítása előtt elvégezned, de ha akkor nem tetted meg, akkor inkább később, mint soha, végezd el minél hamarabb. Vagy kérj meg rá egy szakértőt, ha nincs kapacitásod ilyen mélységben foglalkozni ezzel a témával.
A lépések röviden:
- Célközönség elemzése: Ismerd meg a célközönségedet, milyen problémákat próbálnak megoldani, amire Te tudsz nekik választ adni. Határozd meg minél pontosabban a felhasználói viselkedésüket (hol keresnek, milyen szóhasználattal, milyen körülmények között élnek, mikor és milyen eszközökön neteznek stb.)
- Versenytársak kutatása: Nézd meg, milyen kulcsszavakat használnak a versenytársaid, és hogyan rangsorolnak velük. Nézd meg, hogy milyen erős az oldaluk, van-e valós esélyed, hogy eléjük kerülj (pl. nincs értelme versenyezned az Obival vagy a Praktikerrel csupán azért, mert vannak közös termékeitek.)
- Kulcsszó ötletek gyűjtése: A fenti eszközök segítségével gyűjts ki minél több kulcsszót. Írd ki ezeket egy táblázatba. Ötletelj is persze, mert nem lesz elég az első néhány kulcsszó, ami az eszedbe jut, ha igazán értékes eredményeket szeretnél kapni!
- Kulcsszavak elemzése: Értékeld a kigyűjtött kulcsszavakat keresési gyakoriságuk és a verseny mértéke szempontájból. Illetve jelezd magadnak a táblázatban, hogy mennyire relevánsak Számodra ezek a kulcsszavak.
- Kulcsszó lista finomítása: Válaszd ki azokat a kulcsszavakat, amelyek a legjobban támogatják a weboldalad céljait és tartalmát. Ezekre fogod tudni elkészíteni majd az első tartalmaidat.
A kulcsszókutatás tehát elengedhetetlen a sikeres online jelenléted kialakításához. A megfelelő kulcsszavak kiválasztása és a folyamatos optimalizálás fog segíteni, hogy a weboldalad elérje a célcsoportodat, növelje a látogatottságát és javítsa a konverziós arányait. Emellett alkalmad lesz a folyamat során alaposan megismerni a piacodat, ezáltal jobban fogod tudni kiszolgálni a célközönséged igényeit.